Brug af telefoner

Telefon foto

Må man ringe fra telefonen for at lave legeaftaler? Ja - det må man godt. MEN... vi har nogle tommelfingerregler, som vi vil benytte os af.

Reglerne er: Børnene må først foretage en opringning fra vores telefon efter kl.15:30 for at lave legeaftaler, og de spørger om lov hver gang.

Vi er ofte nødt til at hjælpe med opringningen, da børnene nemt ringer forkert, eller bare ikke kan finde ud af det med at trykke nul først samt lokalt nummer osv.

Gennem de senere år er børns brug af telefonen blevet mere og mere almindeligt - ikke mindst på baggrund af mobiltelefonen. Vi er blevet vant til at kunne få fat i hinanden hele tiden og når som helst for at lave aftaler mm. Lad os derfor slå fast med det samme, at vi fra SFO'ens side ikke er interesseret i at blokere for venskaber og legerelationer uden for vores regi. Vi vil bare gerne bruge tiden fra børnene får fri til at sætte forskellige aktiviteter i gang, hvor vi kan styrke deres sociale kompetencer og relationer.

Det vil derfor hjælpe os meget hvis: I laver legeaftaler dagen i forvejen - så I selv eller barnet er sikre på, hvad der bliver aftalt. Hvis I kommer og henter jeres barn, og barnet vil have en kammerat med hjem, så ringer I selv til kammeratens forældre og laver aftalen. I tilføjer på stamkortet, om jeres barn må gå med andre børn/forældre uden at ringe først. I taler med jeres barn om, hvordan/hvornår I vil have at jeres barn laver legeaftaler.

Det har ikke været et stort problem indtil nu, men vi har oplevet, at det er svært at komme i gang med en aktivitet før der er gået 45 min, det vil sige kl.14.45 eller kl. 15.15, og vi vil gerne i gang, lige når de får fri. Hvis det er et problem, så snak med jeres klassepædagog eller ring til mig.

Hanne Pedersen, SFO leder