Værdigrundlag og pædagogik

luftfoto skolen

Hvinningdalskolens vision og værdigrundlag bygger på folkeskoleloven, fagenes fælles mål, Silkeborg Kommunes skolepolitik og sammenhængende børne- og ungepolitik samt lærernes professionsideal.

Hvinningdalskolen er skolen, hvor det trygge og forpligtende fællesskab er udgangspunktet for det enkelte barns værdifulde vækst og udvikling som menneske. Hvinningdalskolen er skolen, hvor den styrende vision er at danne eleverne - ikke alene til et arbejdsliv - men til at leve et aktivt og engageret menneskeliv i et demokratisk samfund.

Hvinningdalskolen er en glad skole

Skolens værdigrundlag bygger på Silkeborg Kommunes 4 værdier – sammenhæng, dynamik, dialog og kvalitet - som læner sig op ad skolens overordnede værdi – glæde.

Det glade barn har medansvar og medindflydelse i en skole, der tager dem alvorligt i et ansvarsfuldt læringsmiljø. De møder voksne, der i et respektfuldt fællesskab skaber rammer, der medvirker til det enkelte barns alsidige personlige udvikling og lysten til at lære.

Den glade medarbejder indgår i et tillidsfuldt samarbejde med skolens ledelse. Medarbejderen tager medansvar i skolens udvikling for herved at sikre glæde ved fællesskab og tryghed i det daglige arbejde. Medarbejderen oplever en ledelse, der værdsætter dem og som skaber rammer, der giver glæde ved arbejdet.

Den glade forælder indgår i et ansvarsfuldt samarbejde, der skaber glæde og udvikling for deres barn. Forældre vil møde en dagligdag, der giver deres barn tryghed, selvværd og lyst til at lære. Forældre bidrager til at løfte trivselsopgaven i det fællesskab, deres barn indgår i.

Den glade ledelse er ansvarlig for et arbejdsmiljø, hvor udvikling er nøgleordet, og hvor mødet med medarbejderne bygger på sikkerhed og tryghed. Ledelsen er aktiv medspiller i en medarbejdergruppe, der trives. Ledelsen sikrer, at Hvinningdalskolen skaber læringsrum for alle børnene på skolen.

Foto med hænder