Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Mediepolitik

Mediepolitik i Hvinningdalskolens Fritidsdel

Baggrunden for at lave en mediepolitik i Hvinningdalskolens Fritidsdel har sit udspring i det generelle fokus, digitalisering har fået i uddannelsessektoren. Som underlagt folkeskoleloven bliver faghæfte 47/48 i den kontekst relevant for Fritidsdelen. Heri forklares det, at digitaliseringen vokser frem i fritidslivet og i stigende grad er en forudsætning for at opsøge og udnytte fritidsaktiviteter. Samtidig må vi jo erkende, at de digitale medier efterhånden er blevet en omfattende del af børnenes hverdagsliv. Det er således yderst relevant, at Fritidsdelen agerer i relation til disse kulturteknikker som en del af videnssamfundet.

Endelig argumenteres der også for i det offentlige rum, at digitaliseringen bliver en stadig stigende del af et stadigt mere komplekst samfund. Debatten lyder næsten således, at skal man kunne klare sig, så er det nødvendigt med et vist minimum af digitale kompetencer. Det er næsten lige så vigtigt som at kunne læse og skrive. Et centralt element af pædagogisk praksis er dannelsesaspektet. Dette er også et centralt element i forhold til Hvinningdalskolens Fritidsdels mediepolitik. Målet er, at pædagogernes socialiseringsfokus og guidning er rettet mod omgangen med de digitale medier. Således er der både fokus på god takt og tone i relation til måden man kommunikerer på, men også omfanget af brugen i relation til disse medier.

I Hvinningdalskolens Fritidsdel har vi ressourcer og kapacitet til at varetage inklusion i relation til de digitale medier både på den praktiske måde, at alle børn får adgang til IT, men også i relation til børn med særlige behov. Allerede nu viser digitale medier sig nyttige i den proces. Børnene kan ofte have nogle kompetencer, som giver dem en større værdi hos deres jævnaldrende kammerater. I Hvinningdalskolens Fritidsdel arbejder vi med digital dannelse, som en del af vores pædagogiske praksis.

Brug af medier til spil

I fritidsdelen har børnene mulighed for at benytte vores medier til spil. Spil giver anledning til en sjov og legende tilgang til medierne, der er med til at fremme børnenes IT-kundskaber og kreativitet i en rekreativ atmosfære. Spil kan både være en del af sociale situationer, hvor børnenes kommunikations- og samarbejdsevner bliver styrket, og situationer hvor børnene alene fordyber sig. Vi følger ikke konsekvent aldersgrænsevejledninger for spil, men tager i stedet stilling til hvert enkelt spil, da vi ikke altid føler at udgivernes egne aldersgrænser giver mening for os. Brugen af samtlige medier sker altid under opsyn fra en voksen. Vi tillader ikke spil, der har elementer af meningsløs vold eller overdrevne mængder af blod. Børnene styrker deres finmotorik, når de bruger controller og tastatur, og de styrker grov motorikken i vores bevægelsesspil. Koncentrationsevne øver børnene, når de skal koncentrere sig i computerspil og konsolspil.

Det er vigtigt for os, at vores spil har en multiplayer funktion, så man kan spille sammen med andre og derved have et fællesskab. I 0.- 3.klasse er brugen af medierne tidsbegrænset til 30 minutter for iPads og 20 minutter for Wii per dag. Børnene må gerne se på, mens andre spiller. Vi prioriterer dog, at børnene er alsidigt aktive. Vi er opmærksomme på, at børnene dagligt også bruger andre af fritidsdelens tilbud. I 4.-7.klasse bliver medierne brugt meget forskelligt, her vil de kunne spille en hel dag f.eks. LOL sammen med en voksen og mange andre børn. Her er det muligt at medbringe egen computer. Der vil også blive arrangeret LAN-party. Ellers er brugen af vores medier på tid. Der er ingen børn på Facebook før de er 13 år.

Brug af medier som digitalt værktøj

Vi vil skabe rum for at inddrage kamera, videokamera, computer eller IPads til at lave film, musik, avis og andet på lige fod med de andre værkstedsaktiviteter i fritidsdelen. Vi vil give børnene et digitalt frirum og eksperimentarium, hvor der er mulighed for en legende og innovativ tilgang til forskellige medier, dette giver mulighed for kreativ dannelse hos børnene. Herunder opstår projekter som vi vil understøtte Brugen af medier i denne skabende og udviklende proces er både inkluderende videns dannende, og det styrker relationer mellem børnene.

Brug af tv

Vi har fjernsyn i fritidsdelen som bruges til at se film for en hel årgang eller klasse. (film er alderssvarende) TV-udsendelser bruges kun, hvis der er særlige begivenheder, fx kongeligt bryllup el. lignende. Fjernsyn bruges også i ferien til at se børne-tv om morgenen. Vi oplever, at det for nogle børn, er med til at give en rolig og hyggelig start på dagen.